Riding!

Riding!
Riding my FXDWG

Tuesday 19 May 2015

AMCA Meeting Raalte American Motorcycle Museum

AMCA Meeting Raalte

Het internationale AMCA- treffen (Antique Motorcycle Club of America) was ditmaal voor het eerst in Raalte, in en om het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch. Al op vrijdag liep het terrein vol, stands werden gevuld met de mooiste onderdelen, van ‘Genuine OEM Hard to Find’ en originele oude accessoires, tot zeldzame motorblokken en memorabilia. Motoren die je zelden ziet reden rond en dat alles in de perfecte entourage.


De AMCA, onder bezielende leiding van Steve Slocombe, president van de European AMCA Chapter werden vele motoren onder de loep genomen wat originaliteit betreft. Hoe meer origineel – hoe meer punten. Een enkeling haalt de felbegeerde 100 punten en die motoren zijn goud waard.  Jan van der Werff, de voorzitter van de Nederlandse AMCA, had zelf ook enkele prachtexemplaren meegenomen. 


Vreemde eend in de bijt was de Motobecane van Gerrit, trots vertelt hij het bijzondere verhaal achter de motor; “In 1939 is hij samen met een Eysink en twee H-D’s ingemetseld om te voorkomen dat de bezetter ze zou confisqueren. De motoren zijn pas een paar jaar geleden weer uit de muur gehakt en de Eysink is naar het Eysinkmuseum gegaan, de twee H-Ds verkocht en ik heb nu de Motobecane!” Volgens de AMCA regels moet de motor starten, dus
na hevig trappen en met het zweet op de kop geeft de Motobecane een paar klappen, daarbij een fraaie rookpluim uitstotend. “Zo, die heeft gelopen,” aldus een uitgeputte Gerrit.

Gerrit op zijn bijzondere Motobecane

Paul Jung, W&W Cycles met zijn 'Havana' Knucklehead

Flying Merkel

Rijen met zijkleppers, Knuckles en Pans

Super X

Andere motoren waaronder een Super X, een Flying Merkel en rijen met Panheads en Knuckleheads staan op het terrein van het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch. Zijkleppers, waaronder de bekende Liberator, speciale authentieke racemotoren, prachtige Indians, je blijft kijken… “Zoveel bijzondere motoren zie je zelfs in Amerika niet op een plek bij elkaar,” aldus een zeer tevreden Max Middelbosch, die samen met Rob van Geffen dit mooie evenement organiseerde.  “Kijk, er staat zelfs een Smith Motor Wheel, een hulpmotor oftewel Autoped die je aan je fiets kon bevestigen. En daar, er staan hier gewoon vier Excelsior-Henderson viercilinders! Dat is echt uniek!”



Willy Wright Indian

Max Middelbosch en Piet Heidema vertelden 
het wonderlijke verhaal van de Willy Wright Indian

'Bek vol Zand' in actie

Rob en Jet van Geffen

Gerrie en Ger Dijkshoorn, 
dat de Baco's maar goed mogen smaken!

Eva en vader Max Middelbosch

In de avond wordt door Max Middelbosch op de grote overdekte binnenplaats een uitgebreid verhaal verteld over Willy Wright en zijn ongelooflijke verhaal hoe hij als tienjarig (!) jochie in 1911 op een Indian van de Amerikaanse oostkust naar de westkust is gereden. Daarmee behaalde Willy een eervolle plek in het Guiness Book of Records. Maar minstens zo interessant is het verhaal van Max hoe hij in het bezit kwam van deze unieke motor, die in een passende entourage op een oude kar met strobalen erbij staat. “Ik kocht deze Indian lang geleden samen met een partij oude jukeboxen in Californië. Ik had toen geen idee dat het zo’n bijzondere motor was. We zijn de historie van deze Indian na gaan trekken en tot onze verbazing bleek het inderdaad de echte Willy Wright Indian te zijn!” Dat de motor een fortuin waard is, dat zal iedereen begrijpen! Erna volgde een gezellige avond met een optreden van de band ‘Bek Vol Zand’ uut Drenthe. Een betere band had Eva, dochter van Max, niet kunnen uitkiezen, want het was een supergoed en leuk optreden en iedereen was laaiend enthousiast. 




Simon Poelma maakt elk wiel wat je wilt

De volgende morgen werd de hoofdpijn door dat ene Baco’tje teveel met veel koffie weggespoeld en was het tijd om de swapmeet eens grondig te gaan doorzoeken. En ook al waren sommige onderdelen onplezierig duur, toch lag er ook wel een en ander wat goed betaalbaar was. Er stonden alleen kramen met onderdelen en motoren, gelukkig geen kleding en goedkope rommelhandelaren dus het was een echte goede swapmeet. De geplande veiling kon helaas niet doorgaan, “Maar volgend jaar beslist wel!” zo zegt Rob stellig.



AMCA Nederland




Johan op zijn H-D Sport




Rob van Geffen en Max Middelbosch

Smith Motor Wheel


Drie generaties Middelbosch

  
Begin van de middag kwam de rit van de VMC deelnemers aan, die als tussenstop het American Motorcycle Museum en de AMCA Meeting aandeden. Naast de vele motoren die al aanwezig waren, kwamen er nog tientallen Veteraan Motor Club leden op hun oude motoren en zelfs enkele bromfietsclubs kwamen langs. “Er zijn al dertien nationaliteiten,” glunderen Max en Rob  terwijl ze de ene groep motorrijders na de andere zien arriveren, “Veel Engelsen, Belgen, Fransen, Duitsers, Zwitsers, Italianen, maar ook uit Japan en Amerika zijn liefhebbers van oude Amerikaanse motoren naar de AMCA Meeting hier bij ons in Raalte gekomen” 







En dat het niet bij dit ene evenement blijft, werd al op zaterdag duidelijk toen Steve Slocombe, president van de European AMCA Chapter, liet weten dat als Max het er ook mee eens was, voortaan de AMCA Meeting jaarlijks in Raalte bij het American Motorcycle Museum zou plaatsvinden. “This place is incredible, perfect for our AMCA Meeting. Everybody who is into motorcycles knows Max and the whole atmosphere here is great!”

Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa

Bekijk alle 383 foto's van de AMCA 2015 Meeting bij het American Motorcycle Museum van Max Middelbosch op www.madnessphotography.nl bij Photo Galleries 2015
Binnenkort een uitgebreid verslag in Bigtwin Magazine

No comments:

Post a Comment